IMO
- Geplaatst op
- Door Sabine
- 0
IMO GORDIJNEN
Het "Wheelmark" logo geeft aan dat de stoffen geschikt zijn voor scheepsuitrustingen. Het geeft aan dat het aan alle internationale en Europese eisen voldoet. Wisten jullie dat 80% van alle wereldhandel overzees gaat. Je begrijpt dat er dus wereldwijde restricties en regels aan de scheepvaart worden gesteld. Voor professioneel textiel in de scheepvaart gelden dan ook regels, normeringen en contole en naleving hiervan. Voor een luxe cruiseschepen, een prive-jacht, reddingsschepen of voor vracht- en offshore schepen. Voor al deze schepen zijn voor de veiligheid door de Verenigde Naties speciale regelementen opgesteld. Het doel van de VN is door een wereldwijde samenwerking de veiligheid, efficiëntie en duurzame scheepvaart en het schoon houden van de oceanen. Gekenmerkt met IMO / MED (Marine Equipment Derectiveis) en stuurwiel logo.
INTERNATIONALE MARITIEME ORGANISATIE
Afgekort IMO beschrijft de veiligheids- en milieueisen, welke gehandhaafd dienen te worden op schepen. In 1914 heeft men voor het eerst speciale veiligheidsnormen vastgesteld voor de maritieme zeevaart. Reden hiervoor was het ten onder gaan van de Titanic in 1912. Zo ontstonden destijds opvolgend de 2 onderstaande organisaties:
SOLAS (international Convention fort he safety of life at sea). Deze houden zich bezig met de veiligheid aan boord.
MARPOL (International Convention for the Prevention of Pollution From Ships). Zij zijn gespecialiseerd in de vervuiling en verontreinigingen van de zee door de boten.
MED (Marine Equipment Derectiveis)
Zij stelde regels wat betreft de veiligheid van de boten en schepen. In eerste instantie waren de belangrijkste speerpunten, dat constructie, uitrusting en de bemanning veilig waren. Later ook het schoner en milieuvriendelijker houden van de zeevaart en regelmatige, nieuwe aanscherpingen in de regelementen en het toezicht op de naleving hiervan werd door de vlaggenstaten, maar wordt tegenwoordig bijna altijd uitbesteed aan de special hiervoor ontwikkelde classificatiebureaus. Nieuws is dat de overheden ook telkens meer worden gewezen op de controle hierop. Nederlandse verkeer en waterstaat.
In de jaren ’50 van de vorige eeuw zijn SOLAS en MARPOL onder IMO (International Maritime Organization) komen te vallen. MED (Marine Equipment Derectiveis) later toegevoegd.
Voor gordijnstoffen en meubelstoffen geldt vanaf 2012:
SOLAS-IMO Resolutie MSC 307 voor hangende gordijnen en vitrages aan de branveiligheidstest te voldoen FTP-Code 2010 Annex 1 deel 7 en de meubelstoffen FTP-code 2010 Annes1 deel 8. Project stoffen en gordijnen voor de maritiem gebruik vallen in de A. lijst (A.1/3.19 en A.1/3.20) en zijn altijd gecombineerd met wheelmark certificaat.
Uitrusting en stoffering worden IMO – MED gecertificeerd
- MED/3.19 Gordijnen, gordijnen en andere hangende textielmaterialen en films
- MED/3.20 Gestoffeerde meubelen
Ben je op zoek naar IMO gecertificeerd textiel? Ook voor grote projecten kunnen we snel leveren. Vraag ons gerust.
Reacties
Wees de eerste om te reageren...